FRAMTIDENS ARBETSPLATS

Micael Dahlen: “Om jobbet är ett väntrum slösar vi tid”

Contact image Robert Långström Robert Långström
Micael Dahlen, professor i lycka, pratar om lyckoekonomi, AI-svettningar och annat som kan förvandla våra kontor till (ännu) lyckligare platser.

De var superpeppade. Sprängfyllda av ny kunskap och entusiasm. Nu skulle de ut och jobba, svepa in som virvelvindar på kontor över hela världen. Det blev inte så. Det blev en pandemi.

 

För tusentals unga studenter blev starten på arbetslivet inte ett sprudlande kontor fyllt med inspirerande kollegor. Det blev skakiga onlinemöten och knäckebrödssmulor hemma i soffan. Ett fantastiskt antiklimax. För dem uppstod frågan – ska man kanske låta jobbet bara vara något transaktionellt? Hålla det formellt, plocka ut lönen och undvika drama? Lyckliga kan vi väl bli på fritiden? 

 

– Ekonomiprofessorn i mig tänker att många blir blinda för hur mycket tid vi tillbringar på jobbet. Det är bara att räkna ihop den. Jobbet behöver betyda något och inte bara vara något vi ska klara av. Om det är ett väntrum till övriga livet slösar vi mycket tid.

 

Orden kommer från Micael Dahlen. Hösten 2023 blev han världens första professor i lycka, välbefinnande och välfärd vid Handelshögskolan i Stockholm. Han fortsätter:

 

– Det går att hämta nästan all din lycka från det privata, eller vice versa. Men att bara fokusera på det ena eller andra är dålig ekonomi. Varför fokusera på hälften? Det sätter stor press på den halvan.

Riskerna med att vi är för professionella och formella på jobbet är större än tvärtom

 

Micael Dahlen menar att jobb är som relationer. Vi bör inte räkna med att det ska tillgodose hela vårt sociala behov. Jobbet förändras. Kollegor slutar, du slutar. Men att hålla det helt formellt och transaktionellt tror Micael Dahlen inte på.

 

– Nej, du är inte samma person på jobbet som privat, du är inte ens samma person över en dag. Och du ska inte vara hela din person på jobbet. Men riskerna med att vi är för professionella och formella på jobbet är större än tvärtom. Vi ska bidra med nya impulser, med våra egna sätt att vara. Om det är något vi kan svettas över när det gäller våra jobb och AI, är det om vi bara är funktioner som ska fyllas, säger han.

 

Nyckeln till lycka på jobbet är sociala relationer

 

Forskningen är rätt enig om att en nyckel till lycka – på jobbet och utanför – är sociala relationer. Vi påverkas av allt runt omkring oss – vår fysiska och psykosociala miljö – men det viktigaste för oss är våra sociala liv. Våra vänner. Motsatsen till ensamhet. 

 

Enligt Robert Waldinger, professor i psykiatri på Harvard Medical School, fungerar vänner som stressregulatorer. Hans bok The Good Life, lessons from the longest scientific study of happiness ever conducted, är resultatet av att ha följt hundratals människor genom hela deras liv och studerat hur relationer påverkat deras lycka, välmående och hälsa. 

 

I podcasten The happiness lab säger han att “Stress är okej så länge det är tillfälligt. Så länge vi kan återgå till ett lugnare stadie. Bra relationer hjälper oss att göra just det. Vad vi tror är att ensamma människor som saknar personer som kan vara regulatorer, fastnar i ett lågintensivt fly eller fäkta-läge. De personer i undersökningen som hade bäst relationer höll sig därför också friskare.”

 

Studien avslöjade också ett misstag vi gör. När vi börjar jobba tror vi plötsligt att vi blir lyckliga av att samla pengar och göra karriär. Vi får för oss att lycka kommer från prestationer i stället för från relationer. När Waldinger frågade de då 80-åriga deltagarna vad de ångrar mest i sitt liv, var det absolut vanligaste svaret: "Jag önskar jag hade tillbringat mer tid med människorna som verkligen betydde något för mig."

 

Man har inte alltid lyxen att kunna välja ett fantastiskt meningsfullt jobb, men det är bra att hitta de små ljuspunkterna i det. Att försöka ha lite kul, lite oftare

Investera i vänskap och glädje på kontoret

Men vi måste ju jobba, så varför inte passa på att investera i vänskap och glädje på kontoret?

 

– Om du känner ett starkt behov av att stänga av jobbet när du är hemma kan det handla om att jobbet tar mer energi än det ger. Man har inte alltid lyxen att kunna välja ett fantastiskt meningsfullt jobb, men det är bra att hitta de små ljuspunkterna i det. Att försöka ha lite kul, lite oftare. Att vara öppen för de små möjligheterna, säger Micael Dahlen.

 

Eller som relationsexperten och författaren Shasta Nelson uttrycker det i The happiness lab: “Det är lustigt. När vi skickar våra barn till skolan säger vi inte åt dem att undvika vänner för att det kan störa studierna. Det beror på att vi förstår att ju fler relationer de har, ju tryggare de känner sig – desto troligare är det att de frodas i skolan. Detsamma gäller för vuxna”.

 

Men innan du rusar iväg och ritar en lyckomatris på kontorets whiteboard, vill Micael Dahlen skicka med en liten brasklapp. Bli inte happykondrisk.

 

– Det är en ganska fin balans mellan att bli mer öppen för, och medveten om, möjlighet till lycka – och att börja stressa över det. Om du fokuserar för mycket på din hälsa börjar du känna dig sämre.

 

Topp 3: Viktigast för lycka och välmående på jobbet 

 

När Gallup frågar sisådär 15 miljoner människor om de har en bästa vän på jobbet, svarar runt 30 procent ja. Bästa vän innebär här "en person du kan prata med om vad som pågår i ditt liv". Dessa 30 procent är inte bara mindre stressade och mer engagerade i sina jobb. De, och företagen de jobbar på, är också mer kreativa, produktiva och framgångsrika. 

En undersökning vid universitetet i Oxford, England, är inne på samma spår. Det som visade sig vara viktigast för lycka och välmående på jobbet var varken lön eller ledarskap (lön kom först på sjätte plats). Nej, högst upp kom känslan av tillhörighet på jobbet. Denna består av tre saker:

  1. Känslan av att det finns kollegor på jobbet som bryr sig om dig. Att företaget ser dig som människa och inte som en pusselbit i produktionen.

  2. En känsla av att dina kollegor drar nytta av det jobb du gör. Att du vet vad du betyder för de andra i organisationen, hur du påverkar allt.

  3. Att du har en bästa vän på kontoret.

 

Foto: Samuel Unéus Publicerad: 2024-01-22