FRAMTIDENS ARBETSPLATS

"Du måste bevisa att du är en bra arbetsgivare"

Contact image Linda Hällqvist Linda Hällqvist
Det handlar inte så mycket om pingisbord eller yoga på kontorstid som vissa kan tro. Avgörande för att vara en attraktiv arbetsplats bygger på något helt annat: tillit. Det menar Maria Grudén, vd på Great place to work.
Att fira framgångar, ha roligt tillsammans och uppmärksamma medarbetare är att skapa ett kitt som stärker sammanhållningen i organisationen. I sådana sammanhang är det fysiska kontoret svårslaget.

Vilka är avgörande faktorer för att vara en attraktiv arbetsplats och arbetsgivare i dag? Företaget Great place to work utför etablerade medarbetarundersökningar, erbjuder en certifiering för att utvärdera arbetsplatser och utför också världens största arbetsplatsstudie.

 

De kan alltså sägas ha ett väl grundat underlag för att kunna svara på frågan.

 

Resultat från deras studier och undersökningar visar ofta att avgörande faktorer i dag främst handlar om en känsla av tillit och att vara sedd. Den känslan kan skapas både genom ledarskap, en känsla av tillhörighet och den fysiska upplevelsen av arbetsplatsen, menar Maria Grudén, vd på Great Place to Work.

 

– Tillit handlar om att känna att den här arbetsplatsen förstår mig, ser mig, hör mig och här får jag möjlighet att tänka stort, nytt, pröva mina vingar och till och med göra fel ibland. Här finns chefer och ledare som föregår med gott exempel och som jag litar på. Chefer som beskriver ett mål och en mening med vad vi gör och varför vi gör det.

 

Kommunicera din arbetsplatskultur till anställda och kandidater

 

På de bästa arbetsplatserna rådde en hög tillit redan innan pandemin, medan andra för första gången tvingades lita på att deras medarbetare gjorde sitt jobb även utanför det fysiska kontoret. Många insåg att det faktiskt gick bra.

 

– I dag går det inte längre att bara att säga att du är en bra arbetsgivare. Du måste kunna bevisa det. Konkurrensen om talangerna har nått oöverträffade nivåer efter pandemin och resultatet är att inga anställda riktigt är ”off the market”.

 

Den kraftiga ökningen av distansarbete har lett till en ny typ av ”gränslös” rekrytering, där organisationer har fått tillgång till kandidatpooler och rekryteringsmöjligheter som inte tidigare varit möjliga av geografiska skäl.

 

– Därför är det viktigare än någonsin att arbeta gediget med sin arbetsplatskultur och att kunna kommunicera den till anställda och kandidater genom employer branding, säger Maria Grudén.

 

Kontoret är också en plats att umgås på

 

Vilken roll spelar då det fysiska kontoret för att betraktas som en attraktiv arbetsplats, för att ha välmående medarbetare och vara en framgångsrik organisation?

 

Förutom vikten av att ha en fysiskt och psykiskt säker arbetsmiljö är det jätteviktigt att ha kul på jobbet, menar Maria Grudén. Här är det fysiska kontoret viktigt. Att ses öga mot öga bygger till exempel tillit och kamratskap på ett sätt som inte är möjlig via skärmar.

 

– Särskilt efter pandemin har många förstått att kontoret inte bara ska vara en bra plats att jobba på utan även att umgås på. Många har byggt om sina arbetsplatser så att det finns fler lounger och möjligheter att socialisera på. Här är det viktigt att inte låta det gå ut över arbetsron och det kan behöva byggas tysta rum för fokusarbete och ordnas med fler välisolerade telefonrum.

 

Att fira framgångar, ha roligt tillsammans och uppmärksamma medarbetare enskilt eller i projekt är att skapa ett kitt som stärker sammanhållningen i organisationen. I sådana sammanhang är det fysiska kontoret svårslaget, tillägger Maria Grudén.

 

– Jag vet ett företag som gått så långt att de säger att på kontoret har vi inte med oss våra datorer, där ses vi för att vara kreativa och för att prata med varandra.

 

Foto: Cornelia Jönsson

3 tips: Var en attraktiv arbetsgivare

 

  1. Se till att finns lounger och möjligheter att socialisera på, utan att det går ut över arbetsron.
  2. Fira framgångar, ha roligt tillsammans och uppmärksamma medarbetare.
  3. Ses live: Att ses öga mot öga bygger tillit och kamratskap.