– Jag såg nyligen en siffra från USA som visade att man under pandemin har gått från att 6 procent jobbar hemifrån till att 65 procent gör det. En siffra som ser olika ut beroende på var i världen man befinner sig, men klart är att det har skett en enorm förändring på kort tid.
När omvärldsbevakaren Nicklas Hermansson ska göra en analys av hur det fysiska kontorets roll har förändrats till följd av pandemin, är det flera perspektiv som träder fram. Men tydligt är att distansarbetet har ökat dramatiskt.
Samtidigt har man olika upplevelser av att inte ha ett kontor att gå till.
– Någon beskrev det som att glida runt som en ensam ö därhemma, säger Nicklas Hermansson och fortsätter:
– Hemma får man till exempel inte den varma, bubblande känsla som uppstår när man jobbar tillsammans. Det har också blivit tydligare att många saknar att tillhöra något, det som man tidigare fick på kontoret, på arbetsplatsen, i ett sammanhang.
Flera undersökningar pekar på samma sak, att omkring 60 procent väljer att jobba hemma, på distans, om de får. För vissa företag innebär detta möjligheter, för andra utmaningar. Futurister och andra experter pekar på att automation kommer att ta över vissa jobb, samtidigt som andra kommer att handla om att lösa komplexa problem, vilket blir människans uppdrag. För detta behövs lokaler för mänskliga möten och frodande kreativitet.
Framtidens jobb handlar alla om EQ, emotionell intelligens, medan IQ kliver åt sidan, och kärnan i EQ är det mänskliga mötet.
– Framtidens jobb handlar alla om EQ, emotionell intelligens, medan IQ kliver åt sidan, och här finns kärnan i det mänskliga mötet. Därför behöver företag tänka självständigt kring att skapa en miljö som främjar detta för just dem. Det innebär en stor process för företagen, säger Nicklas Hermansson.
En del företag väljer att skala ner sina kontor för att spara pengar, något som fungerar i vissa branscher och för vissa roller. Men det kan finnas risker med det.
– Man riskerar att tappa just kreativiteten, det sociala, tillhörigheten och kulturen. Och förlorar man det, förlorar man produktionen.
Bra ledarskap idag handlar om att visa tillit och tilltro
En lång tid av att inte kunna gå till kontoret har gjort saker med människan. Tidningen New York Times talar om att vi har klivit in i ”the YOLO economy”, en ”you only live once”-ekonomi, där tiden av ensamhet, i kombination med att man har kunnat spara pengar, gett nya perspektiv.
– En kategori vill hoppa av ekorrhjulet, förverkliga sig själv. En del drar fördel av att kunna ha hela världen som arbetsplats, att jobba från Bali kan ju fungera.
Nicklas Hermansson pratar om en ny tid: "the survival of the adaptable", där de företag som kan anpassa sig är de som både får behålla och kan rekrytera de bästa medarbetarna.
– Spelplanen är upp och ner både för arbetstagare och arbetsgivare just nu. Det är den anpassningsbara som är en vinnare. Ett bra ledarskap i dag handlar om att visa tillit och tilltro till sina medarbetare. Man måste tänka nytt, som kring lön. Kanske vill den som du vill rekrytera ha hälften i pengar, resten i boende eller resor? Vad som nu är intressant för hen.
"Det som gör att man vill tillbaka till kontoret handlar om en längtan efter att tillhöra ett sammanhang."
Nicklas Hermansson återkommer till undersökningen gjord av New York Times, som visar att det som gör att man vill tillbaka till kontoret handlar om en längtan efter att tillhöra ett sammanhang. Men faktorer som har gjort att man har trivts med att jobba hemifrån, ger också viktiga insikter.
– Som att vara mer tillgänglig för barnen, ha sällskap av hunden, jobba i mysbyxor. Sådant till synes oviktigt, men faktiskt viktigt, som kan ge tankar hos en företagsledare om hur man kan utforma eller anpassa kontoret, och ha mod att tänka annorlunda.
På kontoret har du ditt nätverk
Så för alla i YOLO-ekonomin, EQ-specialister och de som ändå har trivts med att delvis jobba hemma, vad kommer att utgöra ett attraktivt kontor i morgon?
– Det kontor som erbjuder en bra grund för nätverkande och sociala upplevelser. I den nya gigekonomin där allt fler blir konsulter och frilansare kommer många att jobba ensamma och i flera uppdrag samtidigt, och då är det på kontoret du har ditt viktiga nätverk. Hos den yngre generationen får också kontoret en allt större roll som en social plats, där du träffar dina kolleger och umgås också som vänner. Gärna en plats med spännande utformning, och en plats för upplevelser.
Och apropå upplevelser. Att erbjuda sina anställda förmåner av olika slag är något som många företag redan har förstått vikten av. Nicklas Hermansson nämner Google, som var tidiga med att erbjuda sina anställda lyxiga bussar med gratis wifi till och från jobbet, och nu är grejen elskotrar. Andra företag ordnar gruppträningsklasser.
En annan tydlig trend för morgondagens kontor är att företag mer och mer blir som enskilda mediehus. Nicklas Hermansson förklarar:
– Alla företag kommer att behöva synas och berätta om sig själva – för varumärket och för att attrahera medarbetare. Här spelar det fysiska kontoret en viktig roll då kontoret är en avgörande plats för att berätta storyn om företaget.
Kontoret – för att vi ska vara lyckliga
Nicklas Hermansson vill också lyfta tre viktiga grundläggande faktorer som gör kontoret betydelsefullt för oss som människor. För att separera tiden mellan jobbet och hemmet, för vår hälsas skull och för att vi ska vara lyckliga. Det där med att separera tiden känner vi igen, men hälsan, och lyckan?
"Det kan tyckas bekvämt att jobba hemma, men vi åldras faktiskt snabbare av stillasittande och enformighet."
– Det kan tyckas bekvämt att jobba hemma, men vi åldras faktiskt snabbare av stillasittande och enformighet. Sju minuters lunch böjd över tangentbordet är inte så bra för välmåendet i längden.
Och lyckan då? Nicklas refererar till Yale-professorn Laurie Santos, som undervisar i ämnet lycka. Hon pratar om att det är de små ögonblicken i livet som gör oss lyckliga, och de handlar till stor del om att interagera med andra människor, och gärna i oväntade och spontana möten. Som att prata med en främling på bussen på vägen till och från jobbet, eller i mötet med en ny kollega vid kaffemaskinen på jobbet.
Och så en fjärde faktor som gör kontoret viktigt och betydelsefullt: Nästa generation.
– En ny generation ska ta sig ut i livet och in i arbetslivet. Vem ska de ställa sina frågor till om vi inte är där? Att nätverka är svårare att göra digitalt, även om en massa coola verktyg kan förbättra den digitala upplevelsen. Vi har pratat om ett metaverse – där den fysiska och digitala världen sömlöst smälter samman – i 30 år nu. Även om utvecklingen går snabbt har vi uppenbarligen en bra bit kvar.
Nicklas Hermansson: 5 avgörande faktorer för ett attraktivt kontor
- Syfte och vision. Ett företags nummer ett. Gör detta tydligt. Berätta storyn om företaget.
- Flexibilitet. Framtidens arbetsmarknad kommer att kräva detta. Erbjud dina anställda den lösning som passar dem.
- Nätverkande och socialt sammanhang. Skapa fysiska platser och sammankomster som bidrar till detta.
- En tid av EQ. Var mer av en människa än en traditionell chef.
- Utveckling. Vi vill alla arbeta vid företag som utvecklar oss, annars drar vi.
Det här är Nicklas Hermansson
Nicklas Hermansson synar dels själv, dels tillsammans med andra futurister, innovatörer och entreprenörer, nyheter, studier och forskningsrapporter för att se vilka trender och fenomen som formar mänskligheten och framtiden. Han är chefredaktör på omvärldstjänsten NomoFomo.
Foto: Cornelia Jönsson
Populära artiklar