FRAMTIDENS ARBETSPLATS

Möt Skanskas team: För hyresgästernas trivsel och framgång

Contact image Anna Gardberg Anna Gardberg
På väg mot ny lokal? Som hyresgäst hos Skanska är förvaltningsteamet din värd, lyhört för ditt företags behov. Möt Jonas, Sima och Josefine som berättar om miljöer som bidrar till blomstrande företag.

 –  Det är lika spännande varje gång jag välkomnar en ny hyresgäst till huset, säger Jonas Karlsson, fastighetschef i Skanskas kontorshus Citygate i Göteborg och något av husets ansikte ”inåt”. Han fortsätter:

 

–  Det är roligt att se vilken egen touch de har satt på sina lokaler.


Som IT-konsultbolaget Castra.

 

–  De har låtit inredningen inspireras av Star Wars, med Star Wars färgskalor och konferensrum med namn efter figurerna. Riktigt härligt.

Att flytta till nya lokaler innebär en fantastisk nystart men också förväntningar på att allt ska fungera. Allt från IT till möblering till kaffemaskin ska falla på plats. Som hyresgäst hos Skanska tas du om hand av husets förvaltningsteam som finns där för både stora och små frågor. 

Det finns en nyfikenhet, man vill träffas och känna gemenskap med andra

 

Genom att Jonas i sin roll dagligen rör sig i huset lär han naturligt känna varje hyresgäst och kan ta emot feedback, frågor och önskemål. 

 

– Dialogen sker ofta spontant, som i kön i lunchrestaurangen eller över en kaffe. Jag gillar att ha mina ögon på att allt fungerar smidigt, som appen för laddplatser eller husets inomhusklimat. Någon hyresgäst kan tycka att det är varmt, någon annan kallt. Det är tycke och smak. Men vi försöker lösa det också. 

 

Vad är det bästa med Citygate?

– Den öppna, varma känslan i atriet. Att höra hyresgäster prata nöjt om husets utbud av service är också något som gör mig glad. Som handduksservicen. Det smidiga med att cykla till jobbet, duscha och sedan slänga handduken till tvätt, slippa släpa på den.

I september bjöd man på invigningsdagar i huset. Med allt från DJ på morgonen som satte stämningen för dagen, seminarier, yogaklasser, löpgrupper och en avslutande AW. 

 

– Det jazzband som stod i atriet och spelade var fascinerade över den fina akustiken. En bonus i ett redan väldigt fint kontorshus.  

 

De olika event som Skanska arrangerar i huset, nu senast ett Luciatåg, uppskattas av hyresgästerna.

 

– Det finns en nyfikenhet, man vill träffas och känna gemenskap med andra.

Jag vill förstå varje hyresgästs verksamhet

 

En tydlighet i att människor vill träffas och känna gemenskap är något som Sima Ghaemi Håkansson instämmer i. Sima är Jonas motsvarighet i kontorshusen Sthlm 01 och Sthlm 04 och snart det hus som är det senaste tillskottet i området Sthlm New: Sthlm 02. Sima upplever på plats i husen effekten av att företagens anställda dras till kontoret. Man vill komma in till sin arbetsplats.

– Det är surr i entréerna och en tydlig puls.

Vi pratar kring att det där ”surret” är ett tydligt tecken på att kontorshusen möjliggör något för människorna i dem.

 

–  Det är på plats på kontoret man får energi av samtal och möten med kollegor. Det är här, tillsammans med andra, som du frigör kreativitet och löser svåra utmaningar i ditt företag, säger Sima och adderar:

 

–   Genom att ha en fysisk plats som ger förutsättningar för att fokusera på de viktigaste frågorna kan företag och deras medarbetare också blomstra.

 

Att Skanska arrangerar aktiviteter i husen bidrar ännu lite till, till det där “surret och pulsen”, menar Sima.


– Att det händer saker i husen ger trivsel och gemenskap. Som att vi bjuder på cykelreparationer, gemensam löpträning eller bullar på Kanelbullens dag. Vi gjorde nyligen också en gemensam aktivitet till förmån för Stadsmissionen.

Vad är det viktigaste med din roll?

– Jag lägger energi på att allt ska fungera och att göra vardagen smidig för våra hyresgäster, så att jag egentligen inte behövs (skratt). Men kundmötet, att finnas tillgänglig och lyhörd, är förstås det viktigaste. Jag finns för små frågor men också större, strategiska frågor. Jag finns här för att bolla.

 

Sima betonar vikten av att bygga relationer med varje hyresgäst för att förstå deras verksamhet och därmed kunna erbjuda ”en bra plats” för just dem som företag.

 

– Det är också roligt att på flera sätt konkret visa att vi lyssnar till önskemål från våra hyresgäster. Som att vi nu i vår öppnar ett gemensamt gym för alla våra hyresgäster här i området Sthlm New.

 

Vad är det bästa med Sthlm 01 och Sthlm 04?

–  Sthlm 01:s unika form med den centrala, synliga betongkärnan. Utblicken från huset är full av variation, man ser både urbant, grönska och vatten och man ser både långt och det som är nära. Sthlm 04 har en varm känsla, med sin välkomnande entré, allt ljus och upplevelsen av träslag, beskriver Sima och lägger till:

–  Men det allra bästa är ändå alla människor i husen. De som skapar surret och pulsen.

Vi är av tradition en väldigt kundorienterad organisation

 

Josefine Posse ansvarar för fövaltningen av Skanskas kontorshus Epic i Malmö, ett hus som stod färdigt 2019 och som därmed har gett värdefulla reflektioner gällande “hyresgästvård”.

 

– Vi på Skanska är av tradition en väldigt kundorienterad organisation. Vi har en vilja att vara nära hyresgästerna. Det gör oss naturligt lyhörda och att vi fångar upp frågor som är viktiga för de företag som sitter i våra hus.

 

Vilka frågor får du från hyresgäster?

– Under en tid kretsade många frågor kring effekten av hybridarbete. Hur stor kontorsyta ett företag kunde tänkas behöva och hur den bäst kunde disponeras. Men den typen av frågor är inte lika vanliga längre, säger Josefine och fortsätter:

– Vi ser att individen i dag verkligen vill komma till kontoret och att beläggningen i företagens lokaler därmed naturligt ökar.

 

Och apropå en vilja att vara på kontoret beskriver Josefine tecken på betydelsen av mötet mellan människor. 

 

– Vi ser ett starkt sug efter att ses. Dels inom sitt företag men även träffa andra som sitter i huset. Vi är måna om att bjuda in till gemensamma aktiviteter för att ge de olika företagen ett ansikte på varandra, även om de arbetar inom skilda verksamheter.

 

Vad är det bästa med huset Epic? 

– Det är ett hus som väcker stort intresse, bland annat för att vi med det var tidiga med att uppfylla vad en hälsosam arbetsplats är, med fokus på individen. Epic har också en tydlig miljöprofil och fastigheten har uppmärksammats bland annat för mängden material som kommer från återbruk, säger Josefine och adderar:

 

– När man kommer in i Epics atrium är det som att komma in i en oas. Träpanelen på väggarna, akustiken, de stora planteringarna med växtlighet och ljudet av fågelkvitter ger ett lugn.

Och apropå miljöprofil. Josefine nämner att en vanligt förekommande fråga från hyresgäster i dag handlar om att kunna mäta och följa det egna företagets energiförbrukning.

 

–  Skanska förser dig löpande med information så att du som hyresgäst ska kunna mäta, analysera och påverka den egna energiåtgången för både kostnadseffektivitet och ditt företags klimatmål. Vi på Skanska har egna hållbarhetskrav och detsamma har våra hyresgäster. Vi strävar efter win-win.

 

Foto: Samuel Unéus, Erika Weiland Publicerad: 2023-12-18