Vi kliver ur hissen på våning 19 i kontorshuset Sthlm 01, och in genom dörrarna till IT-bolaget Zellys lokaler. Just i dag ligger molnen tätt över Stockholm, och här, cirka 60 meter upp, men ändå 42 meter kvar till toppen, blir känslan att man nästan kan snudda vid det vita och lätt grå. Laura Johnsson, HR-manager och Jenny Wiebe, Operations manager, välkomnar oss in i lokalerna i Sthlm 01. När man pratar moln med ett cloud-bolag, är det förstås svårt att hålla sig ifrån göteborgshumor.
– Vi gillar moln!, säger Laura och visar oss runt.
Zelly har bokstavligen talat också vuxit uppåt genom molnen. De började med att hyra plats hos coworkingaktören Spaces på nionde våningen i huset. Det visade sig bli en bra ”mellanlandning”. Ett år senare bestämde de sig för att flytta in i egna lokaler på 735 kvadrat högre upp i huset.
– Vi är sprungna ur en startup som genomgått alla utvecklingssteg på vägen, vilket även inkluderat en slags kontorsresa. Innan vi flyttade till Sthlm 01 satt vi i en lokal med rivningskontrakt i Nacka Strand. Inte den modernaste lokalen om man uttrycker sig så, säger Laura och beskriver hur nöjda de nu är med det nya:
– Här sitter vi en inspirerande arbetsmiljö och har en kontorslösning som vi kan växa i.
Hur kom det sig att valet föll på Sthlm 01?
– Vi är ett företag som jobbar med den senaste tekniken. Vi ville ha en modern lokal i framkant som speglar det vi jobbar med. Vi ville också ha ett mer centralt kontor än tidigare, lättillgängligt från olika delar av stan, med närhet till tunnelbana.
Att sitta i en lokal vi är stolta över och vill visa upp för våra kunder och kandidater har verkligen varit ett lyft från våra tidigare lokaler.
Innanför dörren möts besökaren av en liten sittgrupp med en soffa som kan liknas vid – ett moln.
– Vi behöver ingen reception eftersom huset har en gemensam. En informell entré kändes rätt.
I lokalernas öppna ytor finns rader av skrivbordsplatser två och två med avdelande skärmar – och inte.
– Våra tekniker har tät dialog mellan varandra och där skärmar därför skulle vara ett hinder, medan andra roller har valt skärmar för mer avskildhet för sina arbetsuppgifter.
Vi noterar att teknikerna också har särskilt bekväma kontorsstolar – à la "gamingstolar”. Deras arbete sker intensivt just här vid skrivbordsplatserna, och såklart ska det då vara bekvämt. Man tillämpar fasta platser och ”clean desk policy”. I skåp i sober valnöt, som också fungerar som avskiljare i lokalen, har alla sin personliga förvaring. Ekonomiavdelningen sitter samlad i ett gemensamt rum. Konferensrummen – döpta efter platser där de varit på kick-off; Sälen, Palma … – har utsikt och glasade väggar. Gardiner kan dras för om man så önskar. Till lokalerna hör också mindre bokningsbara rum. I en stor, öppen del av lokalen finns ett kök och en matsalsdel, ”lunchrummet”. Intill tronar en stor hörnsoffa. Här håller man månadsmöten och i matsalsdelen bjuds det på fredagsfrukost.
Laura visar på Coca cola-kylen som ett av flera personliga önskemål från medarbetarna gällande inredning.
– Den har varit med sedan vi var en startup. Det fungerar inte så bra, men får hänga med symboliskt, säger Laura.
Andra önskemål om inredningen var ett körsbärsträd, och det är på plats, om än inte äkta. En av teknikerna ville ha en specifik ”Batman-gaming-stol” – ja på det. Vid en liten inomhusbana för golf kan man öva inför den årliga golftävlingen. Man kan också ta en match vid pingisbordet efter lunchen. Till det personliga hör också att det spelas musik i lokalerna. Typ av musik beroende på den stämning vi vill åt, måndagsmorgon eller aw-känsla. Men uppenbarligen spelas det en hel del dansband. Vid en vinylspelare och runt om i lokalerna ligger travar med dansbands-LP:s.
– Dansband har blivit en gemensam grej, utan någon särskilt anledning, säger Jenny.
Att identifiera företagets behov och medarbetarna önskemål
Hur gick då processen till – att identifiera företagets behov och medarbetarna önskemål, att söka lokal och jämföra?
– Vi använde oss av arbetsplatsstrategerna Go To Work för själva kontorssökningen. Vi skapade också en intern flyttkommitté som fick koordinera hela flytten och planera inredningen. Respektive avdelning fick vara med och beskriva vad de önskade gällande just sina platser.
Vad var särskilt viktigt gällande de nya lokalerna? Laura berättar.
- Framför allt tre saker. För det första arbetsplatser där man kunde sitta bra beroende på uppgift. Ljuddämpning var viktigt för våra cloud-tekniker som behöver fokusera i kundrelaterade aktiviteter.
En andra sak som var central var de sociala ytorna då de är ett kulturdrivet företag, menar Laura.
Man ska vilja komma in till kontoret och träffa sina kollegor. Här var mötesrum viktiga men även soffdelen och lunchrummet.
– Man ska vilja komma in till kontoret och träffa sina kollegor. Här var mötesrum viktiga men även soffdelen och lunchrummet. Vi har märkt att luncherna verkligen avnjuts fullt ut, med FIFA-spel, pingis och soffhäng, säger Jenny.
Det tredje viktiga var en lokal som avspeglar och förstärker deras varumärke.
– Att sitta i en lokal vi är stolta över och vill visa upp för våra kunder och kandidater har verkligen varit ett lyft från våra tidigare lokaler, säger Laura, och beskriver att lokalen är viktig specifikt för att locka cloud-kompetens, hett eftertraktad på IT-marknaden.
Hur har de då kommit fram till planlösningen, inredningen och upplevelsen? Jenny berättar:
– Vår flyttkommitté, där bland annat jag och Laura ingick, arbetade tillsammans med DPJ Workspace, som smidigt nog också sitter i huset. Att enkelt titta in hos dem för möten och även se hur de har gjort i liknande lokaler i huset har varit mycket värdefullt.
Ett nytt kontor på plats på tre månader
Zelly har gått från en lokal som var ”något av en ungkarlslya med en inredning av ett hopplock”, till en genomtänkt inredning. ”Tidlösa möbler som också är lite vågade”, beskriver de själva.
Vad har varit utmanande – och roligt – med en ny lokal, och flytt?
– Det är ett stort steg rent finansiellt att flytta till en sådan här typ av lokal, säger Laura och fortsätter:
– Vi arbetade verkligen igenom kalkylen tillsammans med Go To Work. Vi valde först mellansteget med Spaces, det då vi inte riktigt visste hur mycket vi skulle nyttja en lokal med det hybrida sättet att arbeta efter pandemin. Men vi märkte snabb att våra medarbetare trivdes med att vara på plats och då gällde det att ställa om snabbt då det blev trångt för oss hos Spaces.
Något som var utmanande menar Laura var att de tog sig an flyttprojektet med en kort tidsram.
– Men vi är vana att arbeta i en snabbförändlig kontext och där var DPJ ett bra stöd. Tillsammans lyckades vi få ett nytt kontor på plats på tre månader.
En lokal att rekrytera och växa i
”Resten har bara varit kul”, menar Laura.
– Att få rita på ett vitt blad utifrån våra behov och önskemål. Att kunna genomföra en vision som vi länge har haft. Och att nu se resultatet av flytten och hur väl alla trivs. Reaktionerna har varit starkt positiva. Ibland känns det lite overkligt att vi har uppnått detta tillsammans, säger Laura och fortsätter.
– Vi har verkligen hittat vår arbetsplats. Vi gillar också serviceutbudet i huset. Att ha allt på plats underlättar för oss som mindre företag. Vi är stora fans av restaurangerna här i huset. De används dagligen av våra medarbetare och vi brukar även ta med potentiella kandidater på lunch dit.
Hur tänker då Zelly framåt? Laura igen:
– Vi är ett tillväxtbolag som ingår i en nystartad koncern som har stora ambitioner kring hur vi vill fortsätta utveckla företaget framåt. Vi tog en lokal att växa i, men som vi snabbt har fyllt ut i och med den rekryteringstakt vi har. Vi skojar också, med en viss seriositet, om att sitta ännu högre upp i huset. Och då såklart på ett eget våningsplan.
Det här är Zelly
Gör: Cloud-bolag som levererar för alla Microsofts moln (Azure, Modern Work, Dynamics 365 och Power plattform). Ingår i den nystartade koncernen Aderian Group.
Anställda: 46
Om lokalerna i Sthlm 01: 735 kvm på våning 19.
Flyttade in: Januari 2023.
Foto: Samuel Unéus Publicerad: 2023-11-06
Populära artiklar