MÖT VÅRA KUNDER

Kontor i Sthlm 01: Lokaler som levererar

Contact image Linda Hällqvist Linda Hällqvist
En generös lokal för ett växande företag. En plats där en tajt sammanhållning bland medarbetarna kan frodas. En miljö där inredning av återbrukade möbler ger en kreativ arbetsplats. Det sammanfattar företaget Gordon Deliverys nya kontor i Sthlm 01.

Med flytten till adress Hammarbybacken 27 i januari 2023 sluts cirkeln för transportföretaget Gordon Delivery. Allt började nämligen inte långt härifrån. Året var 2015 och platsen var entreprenören Ali Ghoces kök ett stenkast från nuvarande adress. Här hade Ali mejslat fram en särskilt bra idé för transport och leverans av kyld mat och läkemedel.

 

Sedan dess har Gordon Delivery under sin snabba tillväxtresa hyrt in sig på flera olika kontor. Men med ett konstaterande att man plötsligt var över 60 anställda krävdes det denna gång något större, mer långsiktigt och med möjligheten att kunna fortsätta växa stabilt. Det fann grundaren Ali Ghoce i samma kvarter där allt en gång började – i kontorshuset Sthlm 01.

 

– När vi letade lokal var läget väldigt viktigt för oss. Det ska vara enkelt för vår personal att transportera sig kollektivt, och närheten till vår nya distributionscentral i Västberga här intill spelade in, säger Ali Ghoce.   

 

Flera lokaler i området fanns till buds, men det var inte förrän Ali Ghoce och hans team kom upp på 18:e våningen i Sthlm 01 som de kände att de hade hittat rätt.

Att alla våra medarbetare kan få fönsterplats, det är häftigt.

– Inget slår utsikten, det säger sig självt, säger Ali Ghoce när vi visas runt. Han fortsätter:

 

– Men vi föll även för utformningen av lokalen, att den sticker ut i olika vinklar. Och att alla våra medarbetare kan få fönsterplats, det är häftigt.

 

Den treuddsformade byggnaden erbjuder en spännande planlösning som också ger en tydlig plats för olika avdelningar i olika delar av lokalen. Avgörande var också att företaget kunde flytta in på ett och samma plan.

 

– På två våningar kan det lätt bli uppdelat och göra det svårare att mötas och kommunicera spontant. Det finns en tajt sammanhållning bland medarbetarna som var viktig att bevara.

 

Företaget huserar på två tredjedelar av våningsplanet, en yta som än så länge räcker gott.

 

– Framåt kommer vi att ha behov av ytterligare mötesytor, men hittills har vi kunnat lösa det med befintliga mötesrum och kompletterat genom att skapa avskilda hörn med sittytor för samtal. Behovet av fler avskärmade ytor kommer förmodligen att växa. 

 

Nya lokaler inredda med återbrukade möbler

 

I kontorslokalen har Gordon på kort tid satt en prägel som ska spegla företagets värderingar. Inredningen är avskalad men samtidigt varm. Den ska signalera att Gordon är ett företag som tänker på hållbarhet, vilket är ett område som man arbetar med på olika sätt gällande logistikverksamheten. Bakom möblemanget i de nya lokalerna finns en tydlig tanke – ett cirkulärt koncept med återbrukade möbler.

 

– Vi vill spara på onödig produktion när det finns så mycket gamla fina möbler. Det finns också något kreativt i att arbeta begränsat. Vi har varit väldigt noggranna med urvalet för att det ska bli en Gordonkänsla, och att kontoret ska kunna representera bolaget, säger Ali Ghoce. 

Lokaler med ljus, rymd och bra ljuddämpning

 

Gordon har samarbetat med arkitekten Markus Ravegård och företaget Rekomo som säljer begagnade kontorsmöbler. Inredningen för arbetsplatser och konferensrum utgörs helt av återbrukade möbler, även mattor och gardiner. Gardinerna har tidigare hängt på Skatteverket och är omsydda av Alis mamma. Så kan det också fungera – om man tänker kreativt.

 

Möbler och textilier fångar upp färgen i de rostfärgade väggarna – som de laxrosa sofforna som står som inbjudande karameller på två ställen i lokalen. Bland de få saker som är nya är köksborden. Initiativet för återbruk har hittills sparat Gordon omkring 9000 kg koldioxidutsläpp jämfört med om de hade köpt nyproducerat.

 

Alla Gordons medarbetare har fått delta i planeringsprocessen av det nya kontoret, tycka till och komma med önskemål. När det var klart med lokalen fick arbetsteamen tillgång till en digital whiteboard där man kunde lägga upp inspiration och dela synpunkter kring kontorets framväxt.

Jag uppskattar också att det finns en bemannad reception, det är trevligt när man får besök.

Ali Ghoce beskriver hur roligt det nu är att se hur det färdiginredda kontoret används av medarbetarna. De uttrycker ofta spontant hur väl de trivs.

 

– Det har gått från att vara en lokal till en arbetsplats full av kreativitet och liv, säger Ali och fortsätter:

 

– Det har också varit kul att besöka grannföretagen i huset och se hur de har tagit sig an sin lokal och planlösning på sina egna sätt. 

 

Det Ali uppskattar mest i lokalen är att den erbjuder ljus, rymd och att det är bra ljuddämpning. Just ljuddämpningen är särskilt viktig när de anställda kommunicerar med företagets omkring 500 chaufförer.

 

Att fastigheten har bra faciliteter i övrigt uppskattas också.

 

– Att det finns garageplatser är något som är jättebra för oss, och även cykelrummen med lyxig handduksservice i omklädningsrummen. Jag uppskattar också att det finns en bemannad reception, det är trevligt när man får besök. 

 

Gordon har haft ett nära samarbete med Skanska gällande frågor som el, access och logistik, och Skanska finns fortsatt i huset som värd gällande alla typer av frågor.

 

– Det är ett jättefint samarbete, säger Ali.

 

De nya kontorslokalerna har blivit en central och trivsamt inredd plats med möjlighet för medarbetarna att både arbeta nära varandra och att ta emot kunder. Vissa arbetsgrupper, som kundtjänst och trafikledning, jobbar på kontoret hela tiden. I andra team jobbar medarbetarna hemifrån någon eller några dagar i veckan.  

 

– Men de flesta är här på plats och jobbar. De gillar uppenbarligen att vara här på vårt nya kontor, säger Ali.

 

Foto: Samuel Unéus

 

Publicerad 2023-08-14

Gordon Delivery: 5 tips för att lyckas med ditt nya kontor

 

  1. Låt det nya kontoret växa fram. Iaktta hur medarbetarna använder de nya lokalerna. Se vad som fungerar och bygg vidare utifrån hur kontoret används, funktionellt och visuellt. 
  2. Mixa miljöer: Jobba med kontraster som stort och smått, lugnt och livligt. Från rummen för en person till den stora mötesytan där alla kan mötas. Det gör kontoret spännande och omväxlande. 
  3. Frossa i mötesytor: Skapa inbjudande extraytor för möten – några kuddar på en bänk räcker. Avskärma med växter, bord, nivåskillnader eller annat. Tänk på att bra mötesplatser kräver eluttag för datorer.
  4. Skapa förutsättningar för avfallssortering: Att kunna vara miljövänlig på jobbet är en självklarhet. Se till att det finns rejält med plats för kärl för källsortering och kompost.
  5. Våga satsa på återbrukad inredning. Det som inte finns nu kan finnas snart. Fråga din återbrukspartner vad som är på väg in. Kanske kommer en större möbelleverans om några månader med just det som du letar efter.

Det här är Gordon Delivery

 

Vad: Logistikföretag specialiserat på samordnade flöden av kylda leveranser av livsmedel och läkemedel. Grundades 2015 av Ali Ghoce och Per Källgården. Företaget arbetar på olika sätt för logistik med minskat klimatavtryck.
Kunder: Coop, Ica, Hello Fresh, Hemköp, Kronans Apotek.
Antal anställda: Ca 60
Lokal i Sthlm 01: 730 kvm på våning 18.