TRENDER & INNOVATION

Innovativ företagskultur – hur lyckas du med det?

Contact image Robert Långström Robert Långström
Vill du skapa en mer innovativ företagskultur? Döda ditt företag och låt det återuppstå som en romersk gud. Låt oss berätta mer om tankarna bakom det – och om tre nycklar till innovation.

”Innovation är piratskeppet som seglar in på yacht-klubben. Ingen gillar det, men efter en tid uppskattar alla det.” Orden kommer från Lisa Bodell i Adam Grants podcast Worklife. Adam Grant är organisationspsykolog och författare

 

– Bodell grundare av New York-byrån Futurethink och författare av böckerna Kill The Company och Why Simple Wins.

 

När Bodell jobbade med förändringsledning ville hon göra skillnad. I stället – som hon beskriver det – tillbringade hon dagarna med att “hantera processer och skit.” Genombrottet kom när hon föreläste för en grupp chefer på ett tillverkningsföretag. Ingen av dem brydde sig om vad hon pratade om, så hon avbröt sin föreläsning och sa “Hör upp, jag ska röra om i grytan lite”. Sedan bad hon cheferna att döda sitt eget företag.

 

Övningen ger deltagarna tillåtelse att vara offensiva och angripa saker som inte fungerar, släppa tanken på hur det ser ut just nu och i stället fokusera på hur det skulle kunna se ut i framtiden.

Övningen som Lisa Bodell presenterade går ut på att föreställa sig att man är sitt eget företags största konkurrent. Med den hatten på, ska man sedan se till att ens företag går i konkurs. Som reaktion på att hon radikalt avbrutit sin föreläsning hade hon förväntat sig ett rum fullt av klagomål och cynism. I stället lyste rummet upp. “Jag har aldrig sett en mer engagerad grupp chefer i hela mitt liv”, berättar Bodell.

 

Övningen tar fasta på tre nycklar till innovation: Trygghet. Problemlösning. Och Förmåga att utgå från framtiden. Övningen ger deltagarna tillåtelse att vara offensiva och angripa saker som inte fungerar, släppa tanken på hur det ser ut just nu och i stället fokusera på hur det skulle kunna se ut i framtiden.

 

Att hitta problem och sedan utveckla en lösning

 

Vi hittar ännu en expert inom innovation. Anna Essén forskar inom just innovation på Handelshögskolan i Stockholm.

 

– Innovation handlar om att hitta problem för en specifik användare i en specifik situation och sedan utveckla en lösning. Det är också viktigt att hela tiden omvärdera den lösningen baserat på hur innovationen används, säger hon.

 

Som exempel nämner Essén Amazons funktion för produktrecensioner, som idag allt oftare används för att köpa och sälja falska recensioner. Amazons innovation används på ett nytt, oväntat sätt, och Amazon behöver omvärdera sin lösning.

 

– Annars är min favorit just nu vård via video. Det utmanar och förändrar hur vi ser på vård, och hur den ska levereras. Den har också utmaningar som hela tiden kräver omvärdering.



 

Tänk i framtiden, agera i nuet

 

Så hur blir ett företag innovativt? Hur skapar man en organisation och en företagskultur som skapar trygghet, älskar problemlösning och som kan tänka i framtiden men agera i nuet?

 

– Ett sätt att jobba med innovation att ta ett problem, förtydliga det och sedan utgå från hur det ser ut när alla önskvärda osannolikheter faller in. När problemet är löst. Att börja i den framtidsbilden och jobba sig bakåt. På det sättet iscensätter man sin egen förändring, säger Ida Hult, framtidsetnolog som haft strategiska uppdrag för bland annat Ikea, If, Ericsson och Arla Foods.

 

Hon kallar det för en Janusorganisation, efter den romerska guden Janus med två ansikten – ett som blickar in i framtiden och ett som ser tillbaka in i det förflutna.

 

I sin bok Ärvda svar beskriver hon hur en sådan organisation skulle kunna fungera. Hon kallar det för en Janusorganisation, efter den romerska guden Janus med två ansikten – ett som blickar in i framtiden och ett som ser tillbaka in i det förflutna. För att en organisation ska bli mer innovativ skulle man kunna dela upp den i två delar.

 

Delen som jobbar från nuet och framåt hjälper organisationen att vinna. Det handlar om att hålla maskinen i gång. Dess existens handlar om att finna, extrahera och fånga tillgängligt värde. “Men vi måste förstå att den här företagsdelen är en riskexponering eftersom den är designad för att fungera i världen som den sett ut tidigare. Eftersom den opererar på efterklokhet förblir den ojusterad mot de världar som kan komma”, skriver Hult i sin bok.

 

Den andra delen skulle då jobba från framtiden och bakåt. Utifrån andra principer. Vara experimentell till sin karaktär. Dess uppgift är inte att hjälpa organisationen att vinna, utan att överleva. Att förbereda organisationen för osannolika tider.

 

Ingen trygghet, ingen innovation

 

En Janusorganisation älskar problemlösning. Den kan tänka i framtiden och agera i nuet. Men för att det verkligen ska fungera behövs den tredje aspekten – trygghet. Trygghet att få vara kreativ och våga misslyckas.

 

Miljön du arbetar i – till exempel kontoret – är fullkomligt avgörande för hur du mår och presterar, som neuroarkitekt Annika Brommesson uttrycker det.

 

– Vi kan inte skilja hjärnan från kroppen eller människan från omgivningen. Vår förmåga påverkas av både den sociala och formgivna miljön. Den avgörande och centrala frågan är hur trygga vi känner oss.

 

En bra miljö är där du känner dig säker, menar hon.

 

– När du känner dig säker är du trygg och kroppens parasympatiska nervsystem kan arbeta ostört. Det ökar din kapacitet, kreativitet, innovationskraft och samarbetsförmåga.

 

Du blir också vänligare och mer empatisk, säger hon och fortsätter:

 

– Därför bör ditt kontor ha så få stressmoment som möjligt. Saker ska fungera. Du ska kunna slappna av, arbeta ostört från stressande intryck, släppa alla som hörs så att du har chansen att fokusera och utveckla det du är bra på.


Annika Brommesson förklarar att valfrihet är viktigt.

 

– Du måste kunna välja när du vill bli inspirerad av andra, och när du inte vill bli störd. Det är viktigt att kunna resa dig från din arbetsplats, lämna den för en stund, släppa den kravfyllda uppmärksamheten och byta till den mjuka, återhämtande uppmärksamheten.


Tio minuters promenad i natur eller att titta ut över ett vackert landskap kan räcka för att rensa huvudet.


Enligt Brommesson kan det bli blir det “vansinnigt fel” om någon under tiden kan ta din plats medan du är borta. Det handlar om människans ursprungliga revirtänk. Vi behöver vara trygga med att vår bas finns kvar.

 

– Du kan aldrig vara riktigt innovativ om du inte får lov att koncentrera dig på uppgiften och komma in i ditt flow. Det är många som tror att de är kreativa och innovativa i en öppen, fartfylld och ball miljö, med bakgrundsmusik och prat, men kommer de aldrig ner i riktigt flow, är risken att resultatet bara blir "more of the same". Äkta innovationskraft kommer från djupet.

 

Att kväva kreativitet med excelark

 

Mark Twain sa: “Du kan inte lita på dina ögon när din fantasi är ur fokus”. Många företag och organisationer kväver tyvärr ofta kreativiteten med excelark. Företagskulturen bygger på att minimera risker i stället för på en trygghet där du får misslyckas. ”Perfection is the enemy of progress”, säger din vd med en bild på Churchill. Det ser snyggt ut på Instagram. Ändå är perfektion, frånvaro av fel, vår måttstock.

 

Psykologen Gary Kleins hyllade bok “Seeing what others don’t” handlar om just detta. Enligt honom beror det bland annat på att det är lättare att leda genom att minimera misstag än att försöka uppmuntra insikter. När du arbetar i ett stort företag kan du visualisera potentiella misstag och de effekter de kan ha på din karriär och ditt rykte. Det är betydligt svårare att visualisera vilka insikter du eller ditt team kan få om du minskar på antalet remissrundor och kontrollinstanser. Om du helt enkelt lättar foten från bromspedalen lite grann.

 

Sluta att bygga för mycket av verksamheten på saker som dokumentering, checklistor och procedurer och behåll bara de mest nödvändiga.

 

Men hur ska företag behålla rätt mängd kontroll samtidigt som de skapar en miljö som odlar insikter? Hur får Janusorganisationen rätt balans? Det är inte enkelt, menar Gary Klein. Det finns ett skäl till att det ser ut som det gör. Men en början är att sluta att bygga för mycket av verksamheten på saker som antal kontrollinstanser, dokumentering, checklistor och procedurer och bara behålla de mest nödvändiga. För tunga processer som dessa passiviserar människor. 

 

Enligt Klein är det viktigt att försöka strukturera bort felaktiga allmänna uppfattningar, för lite erfarenhet, passivitet och cementerade tankesätt.

 

Motsatsen till dessa är vad som skapar innovation, det vill säga en lekfull, utforskande och nyfiken mentalitet.

 

3 tips för bättre innovation

 

Innovation gör sig sällan bra som punkter i en Power point-presentation. Men om du ändå vill försöka, så kommer några här.


1. Kopiera de som lyckats. Studera andra innovativa företag och vad de gjort för att utveckla sin affär. Titta på företag som är i din bransch men på en annan geografisk marknad – samt företag utanför din bransch som duktiga på innovation. Titta efter (1) vilka typer av innovation som lett till deras framgång. (2) Om dessa innovationer går härma i din bransch. (3) Om du kan kopiera dem och hitta ett hål i marknaden för ditt företag.


2. Fråga de som vet. Samla in feedback från “extrema kunder”. De som (1) älskar eller hatar ditt företag. (2) Har slutat göra affärer med dig. (3) Aldrig har köpt av dig. Genom att lyssna på dessa kunder kan du till exempel upptäcka nya och förbättrade produkter och tjänster, förslag till mervärden eller nya processer för bättre kundservice.



3. Studera trender. Trender är trender av en anledning. Fångar du rätt trend kan du fånga nya affärsmöjligheter. Till exempel är elpriserna just nu ett hett ämne. Kanske har du resurserna att utveckla en innovativ produkt som hjälper småföretagare att sänka sin elräkning? Var beredd att kliva ut ur din bubbla. De bästa idéerna kanske inte kommer från just din bransch.

 

Källa: Listen Innovate Grow

 

Illustration: Rebecka Hägglund