TRENDER & INNOVATION

Så lyckas du med e-handel: Tre experter tipsar

Contact image Caroline Engvall Caroline Engvall
E-handeln växer medan lättillgängliga lager och automation ger smidighet. Det menar några av landets experter inom e-handel. Hållbarhet är en fråga som behöver lösningar. 

Arne Andersson, e-handelsexpert, Postnord:

 

"E-handlare måste börja kommunicera vad man gör för hållbarhet och miljö"

 

– Svensk e-handel står sig väl i den internationella konkurrensen, med en tillväxt på cirka 15 procent per år. Hela tillväxten inom retail ligger nu i de så kallade digitala kanalerna. Att mäta kommer dock att bli svårare och svårare. Främst för att fysisk handel och e-handel flyter ihop allt mer. Konsumenterna bryr sig mindre och mindre om vilken kanal det är. Pris, brett sortiment och tillgänglighet i tid och plats är bland de viktigaste drivkrafterna hos kunderna.

 

– En utmaning inom e-handel i dag är lönsamhet. E-handeln har hittills fokuserat på tillväxt och då har lönsamheten kommit i andra hand. Nu satsar allt fler e-handlare på att bygga lojalitet till sina kunder.

 

– De områden där det händer mest är hållbarhet och automation. Inom båda finns det stora behov av utveckling – och arbete att göra.

 

– Jag skulle säga att fokus på hållbarhet generellt har varit ganska lågt. Men tack vare inte minst Greta Thunberg är nu hållbarhet högt upp på allas agenda. E-handlare måste börja konkret kommunicera vad de gör när det kommer till hållbarhet och miljö.

 

Anders Forsberg, projektledare, urban mobilitet och hållbara transporter, Closer, Lindholmen Science Park:

 

"Gör det möjligt för konsumenten att välja ett transportsätt"

 

– E-handeln utmanar rådande strukturer och affärsmodeller. Ur ett konsumentperspektiv finns stora fördelar i form av bättre service. Vardagspusslet blir enklare. Baksidan är ökade godstransporter vilket bidrar till ökad trängsel i våra städer.


– För att hitta fram till ett effektivt distributionssystem krävs både innovationer och ett samlat grepp av näringsliv, samhälle och akademi. Förutom renare, snålare och tystare fordon, måste fyllnadsgraden i fordonen öka.


– Både den direkta och indirekta fraktkostnaden behöver också göras synlig för kunden. Olika transportalternativ i e-checkouten gör det möjligt för kunden att välja ett fraktsätt. Det kan bidra till en ökad transporteffektivitet och klimatnytta. Istället för ”snabbt och billigt” kanske det ibland räcker med långsammare leverans så att transportörerna hinner öka konsolideringen av gods. En undersökning i Storbritannien visar att 60 procent av alla paket hämtas på tredje dagen eller senare. Tänkvärt är att det alltså inte alltid är så bråttom med leveransen.

 

Anton Johansson, entreprenör och föreläsare, samt driver E-handelspodden:

 

"Att använda hållbarhetsargument redan i försäljningen kommer att vara extremt viktigt för handlare inom e-handel"

 

– I dag investerar många aktörer i robotlager. Det har nästan blivit ett måste för att kunna konkurrera. Leverans- och transporttjänsterna från speditörerna utvecklas också, som ger både snabbare packning och leverans.

 

– I teorin är e-handeln i grund och botten väldigt smart om man ser det ur hållbarhetssynpunkt. Istället för att varje hushåll ska åka och handla och leverera till sig själva, så åker en bil ut och levererar till många hushåll. Däremot finns det stora problem med till exempel returer.

 

– En bra sak som många e-handlare gått i bräschen för är transparensen i hela processen, från tillverkningen till leverans. Att använda hållbarhetsargument redan i försäljningen tror jag kommer att vara en extremt viktig del av arbetet för e-handlare framöver.