MÖT VÅRA KUNDER

Greenhouse – en maximalt grön anläggning för framtiden

Contact image Malin Dahlberg Malin Dahlberg
Med en ökad efterfrågan på växtbaserad mat kom också behovet av nya lokaler. Greenfood hade ett tydligt krav på Skanska – anläggningen skulle ligga i framkant när det gäller teknik och hållbarhet. Resultatet är ett eget ekosystem där en toppmodern livsmedelsproduktion samspelar med framtidens logistik.

Greenhouse är en mäktig syn redan från utsidan, med sin yta på 44 000 kvadratmeter och djärva gröna exteriör. Men det verkligt imponerande finns på insidan.

 

– När vi startade den här resan kretsade tankarna fortfarande kring ett traditionellt logistikcenter, med produktion i en byggnad och lager i en annan. I samarbete med Skanska har vi utmanat oss själva och i stället skapat en modern, hållbar och sömlös livsmedelsproduktion som tar oss in i framtiden, säger Ted Stenshed, vd för affärsområdet Greenfood Fresh Produce.

 

Greenhouse fick i oktober 2023 utmärkelsen "Årets Logistiketablering 2023" av totalt 40 nybyggda logistikanläggningar. 

Produktion från två håll


Koncernen Greenfood är en av Europas ledande aktörer inom hälsosam mat och har funnits länge i Helsingborg – Sveriges nav för import av frukt och grönt. Tidigare var Greenfoods verksamhet utspridd på sju olika fastigheter med transporter fram och tillbaka. I den nya anläggningen i Långeberga söder om Helsingborg finns hela kedjan under samma tak – från inköp, produktutveckling och förädling till produktion, lager och distribution.

 

– I Greenhouse har vi tänkt till och byggt in produktion från två håll, med ett logistiklager i mitten och upp till 1 150 artiklar i lagerhyllan, berättar Ted Stenshed.

 

Kryddor, bär, skurna sallader, frukt i alla former – inte minst bananer från den nio meter höga bananmognadsanläggningen – passerar någon av de tjugosex produktionslinjerna och kommer sedan ut till lagret som är uppdelat i olika temperaturzoner.

 

– Vi har allt vi behöver i samma hus och det skulle jag säga är unikt. Jag känner i alla fall inte till någon annan logistikanläggning i Norden där kunderna kan lasta all sin varuförsörjning på samma ställe, säger Ted Stenshed.

 

Den gröna tanken som är basen för Greenfoods matproduktion har också genomsyrat utvecklingen av Greenhouse. Här finns återvinning av spillvärme och specialbyggda lastbryggor som inte läcker ut kyla vid lastning och lossning. 95 procent av inredningen kommer från återvunnet eller återbrukat material och ute på parkeringen ligger Skanskas klimatförbättrade asfalt. Kronan på verket är den fyra hektar stora solcellsanläggningen på Greenhouse tak, som är en av landets största och kommer att producera lika mycket el som årsförbrukningen för 700 villor.

 

– Genom hela den här processen har vi pushat, både oss själva och Skanska, för att skapa hållbara lösningar i varje steg. Den konstanta frågan har varit ”hur kan vi göra det här bättre och grönare?”, säger Anna Klenell, hållbarhetschef Greenfood Fresh Produce, och fortsätter:

 

– Ibland har det varit utmanande att vända och vrida på varje detalj, men resultatet är en exceptionell byggnad som jag tror att både vi och Skanska är väldigt stolta över.

Utan biologisk mångfald har vi egentligen ingen affär, och därför känns det väldigt bra att bidra med det vi kan

 

En bonuseffekt av Greenfoods ständiga fråga om ”grönare lösningar” hittar vi utanför fastigheten. Där spirar och kryllar det av liv i det som annars brukar vara en hårdklippt gräsmatta med ett par buskar. Det var när Anna Klenell krokade arm med Skanskas naturintresserade affärsutvecklare Johan Hedve som de planerade fem arterna i stället blev femtio – alla utvalda för att gynna den biologiska mångfalden i området.

 

– Vi har skapat en liten oas för växter och djur i anslutning till Greenhouse. För mig blir det en symbol för hela vårt hållbarhetsarbete som också jackar in i vårt erbjudande. Utan biologisk mångfald har vi egentligen ingen affär, och därför känns det väldigt bra att bidra med det vi kan, säger Anna Klenell.

 

För framtidens logistik

 

Med målet att fastigheten ska hålla för en modern livsmedelsproduktion i minst 30 år har Skanska också förberett Greenhouse för framtidens logistik.

 

– Hanteringen kommer att bli mer robotiserad och vi har därför tagit med det i beräkningen när det gäller saker som elförsörjning och takhöjd.

 

Ute på parkeringen finns i dag 60 laddstationer för personbilar, men det är förkanaliserat för 300.

 

– Dessutom har vi förberett för att elva lastbilar ska kunna ladda i 700 kilowatt, allt för att möta morgondagens transporter, berättar Ted Stenshed.

 

Här ligger anläggningens hjärta

 

Nu är Greenhouse arbetsplats för 500 personer som jobbar antingen i den öppna kontorsdelen eller ute i produktion. För att skapa en trivsam miljö följer färgsättningen på väggar och golv de fyra årstiderna. Hjärtat i hela anläggningen är den gemensamma matsalen, där det också finns ett provkök som kunder kan använda om de vill testa nya produkter och rätter.

 

– När man pratar hållbarhet är det lätt att tänka på den produkt man erbjuder, men det handlar ju lika mycket om människorna som jobbar här. Vi har velat skapa en arbetsmiljö som är trevlig att gå till, som underlättar arbetet och där det finns utrymme för återhämtning, avslutar Anna Klenell.

 

Se filmen om Greenhouse

Här nedan kan du se filmen om samarbetet mellan Greenfood och Skanska för Greenhouse.

Greenhouse vinnare av Årets Logistiketablering 2023

 

I oktober meddelades att Greenhouse fått utmärkelsen "Årets Logistiketablering 2023". Totalt 40 nybyggda logistikanläggningar tävlade och mättes i allt från innovationsgrad, hållbarhet, flödesoptimering och hur väl byggnaden värnar om de anställdas välmående. Priset delas ut av affärstidningen Intelligent Logistik.

 

En helt bananas anläggning

 

I Greenhouse finns Sveriges modernaste bananmognadsanläggning. I tolv bananrum, som är nio meter höga, mognar 33 000 lådor med bananer varje vecka. Högteknologiska sensorer övervakar bananmogningsprocessen, vilket resulterar i en jämnare mognad med högre kvalitet och längre hållbarhet. Den nya anläggningen kan styra temperaturen ner till 0,1 graders noggrannhet!

 

Det här är Greenfood

 

Greenfood är en av Europas ledande aktörer inom grön mat. Huvudmarknaderna är Sverige, Finland, Frankrike, Danmark, Tyskland och Belgien. Verksamheten är uppdelad i tre affärsområden:

 

  • Fresh Produce importerar frukter och grönsaker från hela världen, och förser butiker, hotell och restauranger med varor. Levererar runt 246 000 ton färsk frukt och grönt per år.
  • Food Solutions erbjuder skurna frukter och grönsaker, sallader, wraps och smoothies till framför allt dagligvaru- och servicehandeln. Levererar runt 13 miljoner food-to-go produkter per år.
  • Picadeli är ett take away-koncept med salladsbarer i drygt 2 000 dagligvarubutiker runt om i Europa och USA. Säljer 30 miljoner portioner plocksallad varje år.

 

Foto: Samuel Unéus

 

Publicerad 2023-10-25