Det råder ingen tvekan om att SeenThis tar lekfullhet på allvar.
När de flyttade till sina lokaler i nybyggda Sthlm 02 Studion var deras medskick till Varg arkitekter – som både har ritat byggnaden och nu skulle hjälpa företaget med inredningen – ledorden ”hållbarhet” och ”lekfullhet”.
– Ja, vi ville att de skulle göra hållbara och smarta materialval och att det skulle finnas någon slags känsla av lekfullhet här. Vi är fortfarande ett ungt teknikbolag så det är viktigt att inredningen speglar det, säger Joakim Oom som är Chief Operations Officer på SeenThis och som projektlett företagets flytt och samarbetade med Varg.
Det unga teknikbolaget SeenThis erbjuder en streamingteknologi för annonser hos publicister som Bonnier och Schibsted. När du ser en högupplöst videoannons där som startar direkt, är det troligtvis SeenThis teknik in action. Dessutom pausas videon automatiskt när användaren har scrollat förbi.
– En positiv effekt av vår teknologi är att den sparar mängden data som behöver överföras – och sparad data innebär sparade koldioxidutsläpp. Nu kommer många av kunderna till oss av den anledningen, säger Joakim.
Terrass med wow-faktor och läget lockade
Joakim och hans 60-tal kollegor på Stockholmskontoret var alla väl bekanta med området Hammarby sjöstad, då deras tidigare lokaler bara ligger några kvarter bort.
Han berättar att de följde bygget av Sthlm 02 med spänning, inte minst sneglade de mot byggnadens takterrass som löper runt nästan hela översta våningsplanet.
"En sådan wow-faktor är alltid intressant och var nästan ett krav."
– En sådan wow-faktor är alltid intressant och var nästan ett krav, dels för oss själva, dels för att locka hit kunder att komma och sitta och jobba hos oss. När vi förstod att den översta våningen var ledig och att den dessutom gick att knyta ihop med våningen under på ett kreativt sätt, så skulle det tillgodose alla våra behov.
Att de också kunde vara kvar i området, som de trivs i, gjorde att flytten blev mindre dramatisk än om de skulle ha hamnat på andra sidan stan.
Men även om avståndet var kort, behövdes en hel del arbete göras. Eftersom lokalerna är helt nya behövde Skanska veta allt från var elkontakterna skulle sitta till hur många och hur stora mötesrum de ville ha på våningsplanen. Samtidigt påbörjades samarbetet med Varg om inredningen.
– Vi blev så glada när de kontaktade oss för inredningen, just för att vi också har ritat huset. Vi har ju drömt om de här hyresgästerna som ska flytta in och nu när vi fick föra en nära dialog med en av dem kring deras behov var det så givande för att också se hur huset fungerade på riktigt, säger arkitekt Ylva K Rosvall.
Hållbart och lekfullt – ledord för inredningen
Ylva berättar att Varg tagit fram fyra designpaket för pentry och golvmattor som hyresgästerna i Sthlm 02 kan välja mellan, val som känns som en del av huset och dessutom håller nere klimatavtrycket.
Men SeenThis ville ha mer hjälp än så. Med ledorden ”hållbarhet” och ”lekfullhet” gjorde Varg arkitekter en inventering av bolagets befintliga möbler och återanvände vissa som de var, och lackade om och byggde om andra.
De har även köpt in begagnade möbler när möjligheten funnits och valt nordiska producenter i första hand, samt valt nordiska träslag som furu, ask och alm när de själva platsbyggt möbler. Det allra mesta av textilierna är gjort av återvunnet material. Men lekfullheten då?
– Lekfullhet handlar om att det ska vara tillåtande och att man får energi och blir inspirerad på sin arbetsplats. Det passade väldigt bra, för det är också tanken med själva huset, att man kan nyttja alla dess ytor och kanske ta ett möte i trapphuset.
– Vi tänkte likadant med materialvalen för SeenThis och att robusta tillåtande ytor kan möta bearbetade detaljer, möbler som bjuder in till olika typer av sittande, gammalt kombinerat med nytt och oväntade materialmöten, säger Ylva.
Det syns i väggar och möblers färger, men också i detaljer som neonskylten i den trapp som binder ihop våningsplanen och som egentligen är en utrymningstrappa. Eller i den ”läktare” Varg har designat för arbete eller möten, eller i graffitimålningarna på översta planet.
– Vår kollega Felix målar graffiti på fritiden och han fick tolka vår logga och företagsnamn på två hela väggar. Han visade sig också ha lång erfarenhet av glasfoliering och gjorde även dessa för glasdörrarna till våra mötesrum, mycket uppskattat, säger Joakim.
Kranbil i lekfullhetens namn
På översta planet står också ett shuffleboard, det är inte precis en liten detalj.
– Nej, den var så stor att den inte gick in i hissen. Så vi fick ta till en kranbil för att först få upp det på terrassen och sedan kunna bära in det på plats. Då är det ändå ganska tydligt att vi tar lekfullheten seriöst, säger Joakim.
SeenThis flyttade in sommaren 2024 och hade möjlighet att njuta av vädret på terrassen, antingen i solbäddarna, i utegymmet eller av maten som de grillar under en pergola.
Skulle det regna kan de ändå njuta av utsikten från företagets matsal, komplett med platsbyggda soffor, långbord och stora glaspartier i tre väderstreck. Här står också en köksö med kylskåp under och Joakim pekar ut det rundade kaklet. Det är inte lätt att göra, men ännu en viktig detalj för helheten. Ylva förklarar.
– Seen This och Joakim var väldigt ambitiösa beställare och även om vi har behövt tänka om längs vägen så har det viktigaste inte prioriterats bort. Vi har hållit i konceptet som är viktigt för hur känslan är när man kommer in i lokalen. Det syns i allt från de stora dragen till de små detaljerna, säger Ylva.
"Det kändes lyxigt att ha sådana samarbetspartners."
– Jag måste ge en stor eloge till Varg och Skanska, det samarbetet har fungerat väldigt bra. Det har varit rak och tydlig kommunikation med Skanska och med Varg har vi känt oss otroligt omhändertagna i arbetet med inredningen.
– De hade ett helt rum dedikerat åt oss på sin byrå med mood boards och bilder över hela väggen. De har verkligen jobbat kreativt för att få fram det bästa konceptet för oss. Det kändes lyxigt att ha sådana samarbetspartners, säger Joakim.
Som att komma in i ett hotell
Han var nyfiken på hur medarbetarna skulle nyttja lokalen. De tar plats på läktaren, i övervåningens soffgrupper, vid touch down-långbordet, sina skrivbord och i – en av Joakims favoritplatser – en djup fönsternisch med kuddar.
En kund beskrev hela stilen som att komma in på ett hotell:
– Jag kan förstå vad han menade, det är både lyxigt och ombonat, samtidigt som Varg lyckades behålla vår lekfulla anda.
Utöver deras kontor är SeenThis nöjda med själva byggnaden, som bjöd på en hel del positiva överraskningar. I botten av huset ligger Café BAK, som också fungerar som ett loungeområde för hyresgästerna. Det är med andra ord helt OK att sitta och jobba här utan att behöva köpa något.
– De vill att vi ska se kaféet som en förlängning av vårt kontor. Cykelrum i huset är bra då många av oss cyklar till jobbet, men att det även finns omklädningsrum med handduksservice är en otrolig lyx. Det finns alltid rena handdukar att låna. Det blev ännu bättre när gymmet i Sthlm 04 öppnade under sommaren, även det med handduksservice. Snacka om uppgradering.
Foto: Samuel Unéus Publicerad: 2024-11-18
Det här är SeenThis
Gör: Teknikföretag som specialiserar sig på digital annonsering. Deras egenutvecklade adaptiva streamingteknik garanterar att digitala annonser – både bild och video – laddas direkt med högsta möjliga kvalitet samtidigt som dataöverföringen minimeras.
Medarbetare: Över 130 i 8 olika länder, med kunder över hela världen. På kontoret i Sthlm 02 sitter totalt 65 medarbetare.
Om lokalerna i Sthlm 02: 1160 kvadratmeter, på de två översta våningarna – 6 och 7.
Flyttade in: Juni 2024.
Populära artiklar