MÖT VÅRA KUNDER

Så valde vi vårt drömkontor – tre kunder berättar

Contact image Sofia Edgren Sofia Edgren

Så valde vi vårt drömkontor

Moderna kontor har många krav på sig. Så hur hittar man det rätta? Vi frågade tre hyresgäster hur de gjorde.

1) Uniper: “Vi behövde tänka nytt”

En plats där man får energi och känner glädje. En byggnad med lågt klimatavtryck.
Uniper valde Hyllie Terrass för sitt nya Malmökontor. 

 

Därför sökte Uniper nytt kontor:
– Det var flera faktorer som sammanföll som gjorde att vi letade efter ny lokal. Vårt gamla kontrakt höll på att löpa ut. Vi såg att folk inte var inne lika mycket på kontoret längre. Och dessutom har Uniper som koncern börjat införa det man kallar Flexwork, vilket betyder att man ska kunna jobba i princip var som helst, till och med i olika länder. Därför behövde vi tänka nytt och skapa andra och mer flexibla ytor, säger Beata Ottosson, Facility Manager Sverige och Bryssel på Uniper.

Det här var extra viktigt:
Uniper är en energikoncern som vill driva på och öka takten i energiomställningen. I Sverige betyder det bland annat att koncernen satsar på fossilfritt fartygs- och flygbränsle, på batterilagring och vätgas. Klimatavtryck och hållbarhet var också en viktig faktor när man letade efter sin nya lokal. 

 

– Vi siktar själva på en fossilfri framtid. Därför har det stor betydelse för oss att Hyllie Terrass är en klimatneutral och hållbar byggnad med allt vad det innebär i val av byggnadsmaterial, energibesparingar och att terrasserna dessutom bidrar till biologisk mångfald, säger Beata Ottosson.

 

Nu ser vi också att närvaron på kontoret har ökat med 15 till 20 procent sedan vi gjorde flytten, vilket var ett av våra mål.

 

Så gick det till:
– Visst, det är en förändringsresa att gå från ett traditionellt kontor med egna skrivbord till en mer flexibel lösning. Vi har haft flera workshopar för att öka förståelsen och få alla med på tåget, säger Beata. 


– Nu ser vi också att närvaron på kontoret har ökat med 15 till 20 procent sedan vi gjorde flytten, vilket var ett av våra mål. Dessutom har vi fått mycket positiv feedback på att vi har skapat en mysig miljö för våra 180 medarbetare. 


Därför valde de Hyllie Terrass:
De nya lokalerna på våning 7 och 8 i Hyllie Terrass är på 2 000 kvadratmeter, jämfört med 2 700 på det förra kontoret i centrala Malmö. Trots att kvadratmetrarna är färre har Uniper nu en mer yteffektiv lokal som bjuder in till samarbete över avdelnings- och bolagsgränserna, enligt Beata.

Kontoret har en bra social yta för aktiviteter både på och utanför arbetstid – och de har service som kafé och restaurang i bottenplan.


– Dessutom är det många som uppskattar byggnadens unika terrasser med utsikt över Malmö, säger Beata Ottosson.

Det här är Uniper

 

Gör: Globalt energibolag och en av världens största energiproducenter. .

Medarbetare: ca 1100 i Sverige (varav ca 170 i Hyllie Terrass).

Om lokalerna i Hyllie Terrass: 2 000 kvm på våning 7 och 8.

Flyttade in: Januari 2024.

2) SystemWeaver: “Det är verkligen inspirerande att komma till jobbet”


Ett kontor som lever upp till nya behov och en ny företagsprofil. En positiv upplevelse för medarbetarna – hundra meter upp i luften.
SystemWeaver valde Citygate i Göteborg. 

 

Därför sökte SystemWeaver nytt kontor:
Pandemin hade förändrat arbetsmönstren. Så när det tidigare hyresavtalet löpte ut blev behovet av nya lokaler tydligt. Charlotta Andersson, CFO på SystemWeaver, förklarar: 


– Våra gamla lokaler var inte längre tillräckligt effektiva. Vi ville ha en flexibel arbetsmiljö som kunde möta våra nuvarande och framtida behov, och som också speglade vår uppdaterade profil och logo.


Det här var extra viktigt:
SystemWeaver är ett mjukvaruföretag som utvecklar och säljer en plattform som används främst inom fordonsindustrin. Bland kunderna återfinns välkända namn som Geely, Volvo AB och Volvo Cars. SystemWeavers system har stor betydelse i projektstadiet, när nya fordon tas fram.

– Det var viktigt för oss att lokalerna skulle bidra till en positiv upplevelse och att våra anställda skulle trivas. Och så blev det, säger Charlotta.


Så gick det till:
En avgörande del i processen var att involvera medarbetarna. Företagets HR-avdelning genomförde djupintervjuer med varje anställd för att förstå deras behov och önskemål. 


– Vi är i en expansiv fas, och det var viktigt att alla kände sig hörda. Under det senaste året har SystemWeaver vuxit från 20 till över 30 anställda, och de nya lokalerna är utformade för att stödja denna tillväxt.


– Vi tog också hjälp av en inredningsbyrå för att få till vår profil, och det var fantastiskt att kunna få det precis som vi ville ha det.

 

I samband med flytten köpte vi gymkort till alla våra anställda.


Därför valde de Citygate:

Citygate är en av Göteborgs nyaste och mest moderna kontorsbyggnader. Huset ligger i den expansiva stadsdelen Gårda. Med sina 144 meter och 36 våningar tycker Charlotta Andersson att det reser det sig som ett landmärke i stadsbilden. Ett landmärke de gärna ville vara en del av.

SystemWeaver flyttade in på 23:e våningen i mitten av januari 2024, och det blev en välkommen förändring. 


En fördel med Citygate är just flexibiliteten för företag som växer. Huset har väl tilltagna coworkingytor som exempelvis kan användas i en övergångsfas, innan man byter till en större lokal.
Charlotta Andersson ser goda möjligheter att kunna byta upp sig till en större lokal inom husets väggar, när behovet uppstår.

 

Citygate erbjuder även moderna faciliteter som gym, cykelrum och duschrum, vilket uppskattas av de anställda. 


– Vi vill uppmuntra fysisk aktivitet så i samband med flytten köpte vi gymkort till alla våra anställda. Ett stort plus är att det också finns restaurang och ett café i byggnaden. Det gör det trevligt att komma till kontoret och det är smidigt att kunna få fika eller lunch levererad direkt till kontoret när vi har möten.

Det här är SystemWeaver

 

Gör: Utvecklar och säljer en utvecklingsplattform för produktutvecklande bolag, främst inom fordonsindustrin.

Medarbetare: 32

Om lokalerna i Citygate: 402 kvm på våning 23.  

Flyttade in: 2024

3) “Här kan vi också ha event för kunder”

 

Ett modernt kontor som matchar företagets ambitioner. Lokaler som inspirerar med utsikt över Stockholm.
Zelly valde Sthlm 01.


Därför sökte Zelly nytt kontor:

När bolaget växte ur sin förra lokal i Nacka Strand i Stockholm tog de chansen att byta upp sig till ett bättre läge. Både geografiskt och på höjden.   

 

– Vi är ett ungt växande företag som jobbar i en framtidsbransch med stor dragningskraft på arbetsmarknaden. Vi ville därför ha en ny lokal som bättre avspeglade detta, säger Laura Johnsson, HR-ansvarig på Zelly.


Det här var extra viktigt:
Zelly är ett IT-bolag som erbjuder sina kunder moderna molntjänster från Microsoft. Det var viktigt att den nya lokalen skulle avspegla företagets identitet som ett framåtblickande IT-bolag. 


– Tidigare satt vi på ett rivningskontrakt i Nacka Strand. Nu sitter vi på våning 19 i en modern skyskrapa med utsikt över hela Stockholm. Det är en betydligt mer inspirerande arbetsmiljö än vad vi hade tidigare. Här kan vi också ha event för kunder och samarbetspartners med en snygg inramning, säger Laura Johnsson.

 

Det var ett skall-krav att man ska kunna åka tunnelbana till kontoret.

 

Närheten till tunnelbanan var också ett viktigt krav.


– Det var ett skall-krav att man ska kunna åka tunnelbana till kontoret. Och här ser vi till och med Gullmarsplans tunnelbanestation från kontoret. Det är perfekt.


Så gick det till:
En nyckel i flyttprojektet var att involvera medarbetarna. Inför flytten bjöds alla medarbetare på en husvisning med lunch i skybaren på 28:e våningen.

 

– Vi gjorde ett flyttprojekt där vi involverade medarbetarna i hur vi skulle utforma kontoret. Då kom det bland annat fram att sociala ytor är väldigt viktigt. Förutom stort lunchrum har vi satsat på pingisbord, tv-spel och sköna soffor. Det är viktigt att det finns platser där man bara kan hänga, säger Laura.

 

Såhär i efterhand kan hon konstatera att flyttkommittén lyckades pricka av nästan hela önskelistan från medarbetarna när flytten var klar. 


Därför valde de Sthlm 01:

Sthlm 01 är en modern skyskrapa i området Sthlm New som binder ihop Gullmarsplan och Hammarby Sjöstad. Läget var strategiskt viktigt, både för att attrahera nya talanger och för att underlätta pendling för befintlig personal.

Förutom den imponerande utsikten erbjuder Sthlm 01 en rad faciliteter som gör vardagen enklare. Det finns restauranger, cykelrum, duschar och snart även ett gym.

Efter 1,5 år i de nya lokalerna är Zelly mycket nöjda. Kontoret används aktivt i företagets marknadsföring och för att attrahera nya talanger. Men de tittar redan framåt.

– Vi är ett tillväxtbolag så vi håller redan en dialog med Skanska om vi kan anpassa våra kontorslösningar efter eventuell tillväxt. Vi stannar gärna i huset även om vi behöver större lokal, säger Laura Johnsson.

Det här är Zelly

 

Gör: IT-bolag som levererar för alla Microsofts moln. Ingår i den nystartade koncernen Aderian Group. 

Medarbetare: 46

Om lokalerna i Sthlm 01: 735 kvm på våning 19.   

Flyttade in: 2023

Foto: Erika Weiland, Patrik Olsson & Samuel Unéus Publicerad: 2024-08-21